DAG 1:
Dag 1 la jeg til alle materialer med bump maps, terreng, og enourage i MAX:
Modellen gikk fra grå og kjedelig:
...Til litt mindre kjedelig (men fortsatt grå). Jeg slet litt med å få til et terreng som ikke trengte igjennom stuegulvet, så det ble ganske flatt og kjedelig, men med en liten ås bak huset.
Så prøvde jeg først på å legge inn entourage i 3DS Max. Det gikk lett som en lek, men , siden sola kommer inn på skrå fra siden, så så skyggene litt rare ut, i og med at trærne var helt flate. Jeg prøvde å lage flere kopier av hvert tre og rotere hver kopi litt. Dette fungerte fint på noen trær, ikke så fint på andre. På mennesket jeg la inn ble det seende veldig rart ut, så jeg valgte å slette en del av kopiene.
![]() |
3DS Max |
DAG 2:
Dag 2 la jeg inn entourage og bakgrunn i Photoshop.
Prosessen tok litt lenger tid i Photoshop, siden man må lage skyggene selv også, men det er mye lettere å få det til å se realistisk ut ved hjelp av transform-menyen. Der kan man endre perspektivet, samt vri og vende på hver enkelt ting frem til man blir fornøyd med resultatet. Bakgrunnen er også mye enklere i Photoshop, og jeg slapp å se "sømmene" som jeg irriterte meg over i Max.
Min favoritt er helt klart Photoshop, men om man skal lage noe raskt og enkelt, så ville jeg brukt 3DS Max, der kommer alle skyggene av seg selv i rendringa.
Jeg korrigerte fargen ved hjelp av color balance for å fjerne rødskjær.
Prosessen tok litt lenger tid i Photoshop, siden man må lage skyggene selv også, men det er mye lettere å få det til å se realistisk ut ved hjelp av transform-menyen. Der kan man endre perspektivet, samt vri og vende på hver enkelt ting frem til man blir fornøyd med resultatet. Bakgrunnen er også mye enklere i Photoshop, og jeg slapp å se "sømmene" som jeg irriterte meg over i Max.
![]() |
Photoshop |
DAG 3:
Postprosessing av renderbilde fra CAVm1
![]() |
Før |
![]() |
Etter |
Så endret jeg kontrasten og lysheten ved hjelp av brightness/contrast og levels. Alt i hvert sitt adjustment layer.
Til slutt lagde jeg en enkel presentasjonsvideo av hva vi har jobbet med i denne modulen:
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar