torsdag 18. februar 2016

CAS - dag 6 og 7

I dag var det mye som gikk skeis for min del. Jeg måtte installere Inventor 2016, fordi Fredrik hadde oppdatert fra 2014-versjonen. Jeg, som hadde 2015-versjonen fikk da ikke åpnet de nye filene lenger (som Fredrik hadde slitt med tidligere). Her burde vi nok kanskje ha snakket sammen bedre på forhånd, men ingen av oss hadde forutsett at dette kunne bli et problem. Så; jeg skulle installere nyere versjon, og da viste det seg at min PC (med litt for liten disk) ikke hadde nok ledig diskplass, så da startet avinstallering av så og si alle programmer på PCen. I alt styret må jeg ha klart å avinstallere/rote vekk Autodesk Material library, så da ble det litt problematisk idet jeg skulle starte med materialer. Etter mange timer med forsøk på å laste ned hele programmet på nytt, og kun materialbiblioteket måtte jeg gi opp, og fant en annen fil, hvor materialene var på plass(!?) Jeg skjønner ingenting, men jeg fikk uansett slettet det som var av objekter i den filen, importert klokka vår, og begynne å sette på materialer. Jeg lagde to forskjellige treverk-materialer, og fant et gull-materiale i biblioteket til pendelen og tallene.
hvor i alle dager ble det av arch & design og materialene?

Ble da materialer til slutt.. Og Fredrik satte opp kameraer for renderbilder, lys og et "rom"

Ett av renderbildene Fredrik lagde, her sees materialene bedre.

Dag 7

I dag brukte jeg tiden på å lage en keyframeanimasjon av klokka i 3Ds Max, hvor alle tannhjul og visere går rundt, og pendelen går frem og tilbake. Jeg brukte noen timer på å gjøre det første gang, der jeg startet med at én time på klokka skulle vare i 4 sek på film. Dette ble jo litt problematisk da jeg kom til de delene som beveget seg hvert sekund, så da måtte jeg gå tilbake og endre keys til alle delene. Jeg endte opp med én time på klokka er 15 sek på filmen. 

Det var utfordrende å få alle tannhjul til å passe i forhold til hverandre, men jeg innså til slutt at jeg ikke kunne være SÅ pirkete, og måtte være fornøyd med at animasjonen så riktig ut, ikke at ALLE deler som synes og ikke skulle bevege seg helt riktig i forhold til hverandre. 

Fredrik hadde også tipset meg om noen innstillinger som kunne gjøre det ferdige produktet bedre, så jeg fant noen tutorials på youtube om ambient occlusion, og satte den til render over natten.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar